Znęcanie się w szkołach. Przewodnik dla młodzieży jak przeciwdziałać znęcaniu?
wyd. Kampania Przeciw Homofobii,
Warszawa 2008
Znęcanie nie jest "normalne". - to jedne z pierwszych słów jakie padają w przewodniku "Znęcanie się w szkołach. Przewodnik dla młodzieży jak przeciwdziałać znęcaniu?".
Druga część podręcznika na temat przemocy w szkole, zwłaszcza przemocy wobec osób homoseksualnych lub za takich uważanych, skierowana jest do młodzieży.
Podręcznik zaczyna się od najważniejszej rzeczy, czyli wyjaśnienia czym jest znęcanie i jakie są jego przejawy. Po tej lekturze nie sposób dostrzec w opisanych zachowaniach
czegoś co nie wpasowywałoby się w tę definicje i nie zaliczało do przemocy. Autorzy doskonale wiedzą, że każdą agresje można usprawiedliwić, dlatego solidnie rozprawiają się z
argumentami usprawiedliwiającymi sprawców przemocy.
Osoba, która doświadcza przemocy nie zawsze ma świadomość tego, że to co się dzieje, jest przemocą. Przykłady form przemocy z pewnością ułatwią nazwanie konkretnych zachowań,
zachowaniami przemocowymi i zdanie sobie z tego sprawy.
W dalszej części autorzy zajmują sie skutkami znęcania, charakterystyką homofobicznego znęcania, wsparciem osób doświadczających przemocy i świadków tych zachowań. Opisują sposoby
uniknięcia lub przeciwstawienia się znęcaniu, uświadamiają, że da się z tym coś zrobić. Nie zapominają także o osobach stosujących przemoc i części podręcznika skierowanej specjalnie dla nich.
Całość podręcznika uzupełniają obrazki. Są dobrym odzwierciedleniem opisywanych sytuacji. Sam tekst jest dla młodzieży bardzo łatwy i przyjemny w lekturze, czyta się go błyskawicznie,
a po jego lekturze w głowie pozostają pytania, na które warto poszukać odpowiedzi w sobie. Podręcznik skierowany jest do młodzieży i także ja musze polecić go przede wszystkim tej grupie wiekowej.
Myślę jednak, że ta lektura nie zaszkodzi nikomu, a wręcz przeciwnie - pomoże każdemu, kto w swoim otoczeniu ma osobę młodą, a nawet więcej: każdą osobę potrzebującą pomocy i wsparcia.
Autorka recenzji: Milena Kwasek
|
|
|