Wrocław - niedziela 24 listopada 2024 - 08:19

 Wydarzenia
 Artykuły
 Organizatorzy
 Foto galeria
 Archiwum
 Linki

Przemoc jako problem społeczny


     Przemoc nie jest nowym problemem społecznym, ale jego eskalacja zatacza coraz szersze kręgi w świecie nam współczesnym, przyjmując nowe formy i powodując coraz szersze, tragiczne skutki.
     Problem ten został zauważony zarówno w europejskiej jak i w polskiej polityce społecznej, bowiem jego następstwa prowadzą do wyłączenia społecznego jednostki lub grupy.
     Początkowo przemoc ściśle wiązano z problemami rodziny alkoholowej, ale w ostatnim dwudziestoleciu wskazano na jej inne uwarunkowania, a także, znaczenie szerzej określono grupy szczególnego ryzyka.
     W 2005 roku Sejm RP przyjął ustawę o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.
     Ustawa nie jest doskonała i była wielokrotnie przez różne środowiska krytykowana, można jednak uznać, że jest kompromisem, który był możliwy w ówczesnej sytuacji politycznej.
     Niepokój budzi jednak fakt, że ani Rząd RP ani samorządy lokalne nie potraktowały poważnie jej zapisów, świadczy o tym to, że Ministerstwo Polityki Społecznej odpowiedzialne za wdrożenie ustawy spóźniło się z różnymi działaniami, a samorządy nie były zbyt aktywne, żeby wdrożyć jej zapisy na gruncie polityki lokalnej.
     Faktem jest, że Wojewoda Dolnośląski zaniedbał te działania nie składając na 2007 rok do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej projektu działań z tym związanych i wykazał się aktywnością dopiero jesienią 2007, co ewentualnie zabezpiecza ich realizację w 2008 roku.
     Ustawa określa zadania dla różnych podmiotów i w tym miejscu warto przypomnieć ich zakres zarówno na poziomie instytucjonalnym jak i społecznym.

Zadania polskich instytucji i służb społecznych w dziedzinie przeciwdziałania przemocy w rodzinie:

     Policja

     Do podstawowych zadań policji należy m. in:
ochrona życia i zdrowia ludzi oraz mienia przed bezprawnymi zamachami naruszającymi te dobra, inicjowanie i organizowanie działań mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i współdziałanie w tym zakresie z organami państwowymi, samorządowymi i organizacjami pozarządowymi.
     Wykrywanie przestępstw i wykroczeń oraz ściganie ich sprawców.

    Działania chroniące ofiary przemocy domowej podejmowane przez policję zgodnie z obowiązującym prawem:
  • interwencja,
  • sporządzenie dokładnego opisu zdarzenia (notatka urzędowa),
  • zatrzymanie sprawców przemocy domowej stwarzających w sposób oczywisty zagrożenie dla życia bądź zdrowia ofiar, a także mienia,
  • wszczęcie postępowania przygotowawczego przeciwko sprawcy przemocy w przypadku zgłoszenia lub stwierdzenia popełnienia przestępstwa,
  • zabezpieczenie dowodów popełnienia przestępstwa,
  • podjęcie działań prewencyjnych wobec sprawcy przemocy,
  • udzielenie informacji ofiarom o możliwości uzyskania pomocy.

    Osoby wzywające policję mają prawo do:
  • uzyskania od policjantów zapewnienia doraźnego bezpieczeństwa,
  • uzyskania informacji, kto przyjechał na wezwanie - numer identyfikacyjny policjantów, nazwa i siedziba jednostki,
  • wykorzystania dokumentacji interwencji policyjnej jako dowodów w sprawie karnej przeciw sprawcy przemocy,
  • zgłoszenia interweniujących policjantów na świadków w sprawie sądowej.

     Prokuratura

     Osoby poszkodowane na skutek przemocy domowej, a także świadkowie mogą złożyć w prokuraturze bądź na policji zawiadomienie o przestępstwie ściganym w trybie publiczno-skargowym lub wniosek o ściganie przestępstwa (dotyczy to przestępstw ściganych na wniosek osoby poszkodowanej). W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że popełniono przestępstwo prokuratura wspólnie z policją ma obowiązek:

  • wszcząć postępowanie przygotowawcze mające na celu sprawdzenie czy faktycznie popełniono przestępstwo,
  • wyjaśnienia okoliczności czynu,
  • zebrania i zabezpieczenia dowodów,
  • ujęcia sprawcy,
  • w uzasadnionym przypadku zastosować środek zapobiegawczy wobec sprawcy przemocy w postaci:
    • dozoru policyjnego,
    • tymczasowego aresztowania

     Działalność gmin

     Obowiązek przeciwdziałania przemocy w rodzinie, szczególnie w rodzinie z problemem alkoholowym, spoczywa także na samorządach lokalnych. Zgodnie ze znowelizowaną Ustawą o Wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, do zadań własnych gminy należy m. in. udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychologicznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.

     Możliwości działań na rzecz pomocy ofiarom przemocy domowej podejmowanych na terenie gmin:

  1. Udostępnienie rodzinom, w których występuje przemoc, pomocy psychospołecznej i prawnej, poprzez:
    1. tworzenie i prowadzenie:
      • punktów informacyjno-konsultacyjnych
      • schronisk dla ofiar przemocy domowej
      • ośrodków interwencji kryzysowej
      • telefonów zaufania
      • programów środowiskowych

    2. inicjowanie powstawania i wspieranie:
      • organizacji społecznych pomagających ofiarom przemocy domowej,
      • grup wsparcia dla ofiar przemocy domowej,

    Zadania te powinny być umieszczone w Gminnym programie rozwiązywania problemów alkoholowych. Na realizację tego programu gmina przeznacza środki z opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu.

  2. W przypadku gdy aktom przemocy towarzyszy picie alkoholu należy powiadomić gminną komisję rozwiązywania problemów alkoholowych, która zgodnie z prawem powinna:
    • przeprowadzić dokładne rozeznanie sytuacji (wywiad środowiskowy),
    • wezwać osobę nadużywająca alkoholu i stosującą przemoc na rozmowę ostrzegawczą, informującą o prawnych konsekwencjach stosowania przemocy wobec bliskich,
    • udzielić wsparcia socjalnego, psychologicznego, prawnego osobom poszkodowanym,
    • poinformować członków rodzin o możliwościach szukania pomocy w zakresie problemów alkoholowych i przemocy domowej,
    • prowadzić dokumentację przypadku,
    • w przypadku stwierdzenia bądź podejrzenia popełnienia przestępstwa powiadomić organy ścigania,
    • w razie konieczności powiadomić policję i wnioskować o objęcie rodziny działaniami zgodne z kompetencjami, np. wizyty dzielnicowego,
    • w razie konieczności powiadomić ośrodek pomocy społecznej i wnioskować o objęcie rodziny działaniami zgodne z kompetencjami,
    • wnioskować do sądu rejonowego o zastosowanie, wobec osoby uzależnionej od alkoholu, obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego,
    • współpracować z innymi instytucjami i organizacjami pomagającymi ofiarom przemocy domowej w środowisku lokalnym,

     Pomoc społeczna

     Celem działania pomocy społecznej (zgodnie z Ustawą o pomocy społecznej) jest umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenia trudnych sytuacji życiowych, których same nie są w stanie pokonać, a także zapobieganie powstawaniu tych sytuacji. Pomoc społeczna jest udzielania między innymi w przypadku przemocy w rodzinie. Przemoc domowa jest przyczyną dysfunkcji rodziny, a także może być konsekwencją dysfunkcji o innym podłożu. Pomocy społecznej udziela się także w przypadku: ubóstwa, sieroctwa, bezdomności, alkoholizmu, narkomanii, bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych. Wszystkie te sytuacje mogą sprzyjać występowaniu przemocy wobec bliskich bądź z niej wynikać. W strukturach lokalnych działają Miejskie lub Gminne Ośrodki Pomocy Społecznej. Bezpośrednią pomocą rodzinom i osobom potrzebującym zajmują się pracownicy socjalni działający zgodnie z ustaloną rejonizacją. W ramach swoich kompetencji i zadań pomoc społeczna:

  • przeprowadza wywiad środowiskowy umożliwiający diagnozę sytuacji rodziny lub osoby. (Niebieska karta - załącznik do wywiadu),
  • przygotowuje wszechstronny plan pomocy,
  • monitoruje efekty podjętych działań,
  • pomaga w załatwianiu spraw urzędowych i innych ważnych spraw bytowych,
  • udziela szeroko rozumianego poradnictwa, np. prawnego, psychologicznego lub wskazuje miejsca gdzie można uzyskać taką pomoc,
  • udziela informacji o przysługujących świadczeniach i formach pomocy
  • w uzasadnionych przypadkach:
    • udziela pomocy finansowej w formie zasiłków stałych, okresowych, celowych,
    • udziela pomocy rzeczowej np. przekazanie odzieży, żywności,
    • udziela zasiłków i pożyczek na ekonomiczne usamodzielnienie się


  • informuje o możliwościach uzyskania pomocy w środowisku lokalnym,
  • wskazuje miejsca zajmujące się pomaganiem ofiarom przemocy domowej, w tym możliwości otrzymania schronienia np. w schroniskach, hostelach, ośrodkach,
  • w razie potrzeby bądź na życzenie zainteresowanych zwraca się do policji o podjęcie działań prewencyjnych wobec sprawcy, zgodnie z kompetencjami policji,
  • w przypadku stwierdzenia bądź podejrzenia popełnienia przestępstwa powiadamia organy ścigania,
  • może organizować i prowadzić np. punkty informacyjne, ośrodki pomocy, grupy wsparcia dla ofiar przemocy domowej, świetlice dla dzieci,
  • współpracuje z innymi instytucjami i organizacjami

     Służby zdrowia

     Głównym zadaniem służby zdrowia jest ochrona zdrowia pacjenta. Zjawisko przemocy domowej kwalifikuje się do zakresu sytuacji objętych świadczeniami zdrowotnymi, ponieważ: a) bardzo często towarzyszą mu wyraźne uszkodzenia zdrowia somatycznego, b) zawsze występują poważne uszkodzenia zdrowia psychicznego.

     W dziedzinie pomocy ofiarom przemocy domowej, oprócz zadań podstawowych, takich jak np. udzielenie pomocy medycznej, istotne jest:

  • rozpoznanie sygnałów świadczących o występowaniu przemocy, szczególnie gdy ofiary bądź świadkowie próbują to ukryć,
  • umiejętność przeprowadzenia rozmowy umożliwiającej rozpoznanie form przemocy i częstotliwości jej występowania,
  • poinformowanie ofiar o możliwościach szukania pomocy,
  • wystawienie na prośbę poszkodowanych zaświadczenia lekarskiego o stwierdzonych obrażeniach.
  • poinformowanie ofiar o miejscach i warunkach wystawienia obdukcji,
  • w przypadku stwierdzenia takiej konieczności lub na prośbę poszkodowanych powiadomienie innych służb np. pomocy społecznej, policji, gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych
  • w przypadku stwierdzenia podczas badania lub podejrzenia popełnienia przestępstwa, np. ślady ciężkiego uszkodzenia ciała, ślady podejrzanych oparzeń, wykorzystania seksualnego, powiadomienie organów ścigania,

     Organizacji pozarządowe

     Informacja o działalności lokalnych organizacji pozarządowych powinna być dostępna w każdej gminie, w przychodni, poradni, szkole, komisariacie, itp. Organizacje pozarządowe to są głównie stowarzyszenie, fundacje, kluby. W zakresie pomocy ofiarom przemocy domowej organizują:

  • telefony zaufania, punkty informacyjno - konsultacyjne, ośrodki pomocy, schroniska, hostele, świetlice dla dzieci

     W ramach swojej działalności oferują, m. in.:

  • pomoc psychologiczną, w grupie i kontakcie indywidualnym,
  • pomoc prawną, w tym pisanie pozwów, wniosków
  • pomoc socjalną
  • grupy wsparcia,
  • grupy samopomocowe,
  • pomoc socjoterapeutyczną dla dzieci,
  • udział w prowadzeniu wywiadów środowiskowych,
  • udział w pracach zespołów pomagających ofiarom przemocy np. przy gminnej komisji czy ośrodku pomocy społecznej,
  • udział w interwencjach,
  • pilotowanie przypadków,
  • pomoc w załatwianiu spraw urzędowych i innych

     Współpraca służb i instytucji:

     Ofiary przemocy domowej potrzebują zwykle pomocy psychologicznej, prawnej, materialnej, socjalnej, medycznej, a także wsparcia. Niezmiernie istotna jest współpraca i przepływ informacji pomiędzy różnymi instytucjami i organizacjami zajmującymi się pomaganiem ofiarom przemocy domowej, a co za tym idzie tworzenie koalicji lokalnych. Czynniki sprzyjające podniesieniu skuteczności pomocy ofiarom przemocy domowej świadczonej przez różna służby:

  • tworzenie zespołów pomocowych składających się z przedstawicieli różnych instytucji, np. policjant, pracownik socjalny, lekarz, pedagog,
  • znajomość miejsc, osób, możliwości udzielenia pomocy w środowisku lokalnym,
  • przekazywanie i zbieranie informacji od poszczególnych osób i instytucji pomagających rodzinom,
  • konsekwentne egzekwowanie świadczeń wynikających z zadań i kompetencji poszczególnych instytucji,
  • podnoszenie kwalifikacji pracowników w dziedzinie zjawiska przemocy domowej oraz sposobów skutecznej interwencji i możliwości pomocy,
  • odpowiednia dokumentacja poszczególnych przypadków, form udzielania pomocy i efektów. Uwaga: odpowiednio prowadzona dokumentacja jest niezwykle pomocna w ewentualnym postępowaniu karnym przeciwko sprawcy.

     Pomimo braku Ustawy wiele samorządów i organizacji pozarządowych - jeszcze przed 2005 rokiem prowadziło działania i projekty związane z ograniczeniem i przeciwdziałaniem przemocy. Działania te były mało skuteczne, co wynikało najczęściej z braku lokalnego systemu wsparcia i rozwiązywania tych problemów. Sytuacja ta ulega powoli zmianie, samorządy, w tym samorząd wrocławski podejmują działania w zakresie rozwiązań systemowych.
     Wśród wielu działaczy samorządowych znajdujemy obecnie sojuszników dla tej sprawy. Brak jednak kompleksowego podejścia do problemu i włączenie tej problematyki do strategii rozwoju lokalnego w zakresie pozwalającym na jej monitoring i ewaluację.
     W tegorocznej kampanii "16 dni przeciw przemocy" należy zauważyć, szczególnie na terenie Gminy Wrocław konsolidację organizacji pozarządowych zajmujących się tym problemem oraz aktywność administracji samorządowej w budowaniu lokalnego partnerstwa na tej płaszczyźnie.
     Rokuje to pozytywnie dla rozwiązywania problemów społecznych w Gminie Wrocław i oczekuję, że ten dorobek nie zostanie zaprzepaszczony i będzie ewaluował w dalszych etapach współpracy, niezależnie od koniunktury politycznej.

Renata Berent-Mieszczanowicz
Demokratyczna Unia Kobiet
Ośrodek Interwencji
Kryzysowej i Socjoterapii
"Przeciw przemocy"
Autorka-kierownik projektu,
Terapeutka
Ambasador wielu kampanii społecznych
"Przeciw przemocy"



<< powrót


          Copyright © 2007 kampaniaprzemoc.pl